Ammunta

SRA ammunnan lajiesittely video

Ammunta on perinteisesti ollut yksi tärkeimmistä reserviläistoiminnan muodoista, ja myös meidän yhdistyksessämme se on tärkeä osa toimintaa. Ampumataidosta huolehtiminen on keskeinen osa ns. kenttäkelpoisuudesta huolehtimista, mutta samalla se on hyvä ja kehittävä harrastus. Reserviläistoiminnassa harrastetaan sekä pistooli- että kivääriammuntaa. Tavanomaisten lajien ohella reserviläistoiminnassa harrastetaan yleisesti myös ns. sovellettua reserviläisammuntaa (SRA), jonka avulla pyritään kehittämään reserviläisten tilanteenmukaista ampumataitoa. Seuraavan videon avulla voit tutustua sovellettuun reserviläisammuntaan.

Ampumaharrastuksen aloittaminen ja jatkaminen yhdistyksemme jäsenenä on helppoa ja turvallista. Ota yhteyttä ampumatoimikuntaamme, niin kerromme, kuinka pääset toimintaan mukaan. Et tarvitse välttämättä omaa asetta, sillä yhdistyksellämme on aseita, joita jäsenemme voivat lainata käytettäviksi ampumavuoroillamme.

Yhdistyksen ampumatoimikunta
Kari Laitinen 040-581 3540
Jami Siukola 040-837 7817
Timo Hämäläinen 040-062 0902

Sähköpostitse saat ampumatoimikuntaan yhteyden yhdistyksen sähköpostin jsres.ry(at)gmail.com kautta.

GRANIITIN HARJOITUSVUOROT
Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry:llä on sisärataharjoitusvuoro Kuokkalan Graniitissa Loka-Huhtikuun välisenä aikana torstai iltaisin. Vuoro järjestetään yhdessä Keski-Suomen Ampujat ry:n kanssa. Vuorolla ammutaan 25m matkalta pienoispistooleilla. Vuorolle voi osallistua vaikka ei omistaisikaan omaa asetta, käytössä on veloituksetta yhdistyksien aseita. Patruunoista veloitetaan omakustannushinta. Myös kuulosuojat ja suojalasit saat tarvittaessa veloituksetta lainaan. Vuoromaksu on 5€/1,5h vuoro ja se maksetaan käteisellä tai Smartumin liikuntaseteleillä paikan päällä. Taulu sisältyy vuoromaksuun, omat paikkatarrat mukaan.Kiinnostuitko? Lisätietoja jsres.ry(at)gmail.com

TIKKAHALLIN ILMA-ASEVUOROT
Vuorot alkavat torstaina 15. syyskuuta klo 17:30. Joka maanantai ja torstai pääsee ampumaan klo 17:30 – 20:00 osoitteessa Kirkkokatu 11, 41160 Tikkakoski. Hallimaksu on edelleen 2 euroa kerta. Ampumiseen löytyy kilpailuista jääneitä tauluja, joihin voi merkata vanhat reiät ja jatkaa sitten harjoittelua. Hallilla on sekä ilmapistooleja-, että -kiväärejä, joita voi lainata. Luodit on oltava omasta takaa. Luoteja voi myös ostaa hallilla 4,50 euroa 500 kpl rasia; myytävät luodit ovat Ceco-kilpailuluoteja.

Omien aseiden käytössä on voimassa seuraavat säännöt:
kaliiperi oltava 4,5 mm
lähtönopeus ei saa ylittää 200 m/s (taululaitteet eivät kestä suurempaa iskuvoimaa)
Kävijältä ei edellytetä seuran jäsenyyttä. Hyvät käytöstavat riittävät.

.22 PIENOISPISTOOLI JA SRA
KSA:N ulkoradat (http://www.ksary.net/) Touko-syyskuu 3.5.2021 lähtien.
Pistoolirata 1 ja 2 vuoro maanantaisin klo 18.00-21.00 (.22 pienoispistooli).
Pistoolirata 3 maanantaisin klo 17.00-20.00 (SRA)

PIENOISKIVÄÄRISARJA 2021
Perinteisten 60lks makuu, kolmiasento ym. lisäksi TA-sarja ja aloittelijoille 20lks makuu.

TA-sarjassa voi ampua käytännössä millä tahansa pienoiskiväärillä, aseen varusteiden määritellessä luokan, jotka ovat vakio- ja avoluokka. Vakioluokassa käytetään rautatähtäimiä ja avoluokassa aseessa voidaan käyttää myös optiikkaa. Vakioluokassa aseen aseen saa tukea hihnaan, lippaaseen tai SAL tukiammuntasääntöjen mukaiseen tukeen. Avoluokassa on näiden lisäksi sallittu bipodi eli aseeseen kiinnitettävä tukijalka. TA-sarjassa laukausmäärä on 30 ja myös siinä kokonaistuloksen muodostaa kolmen parhaan osakilpailun yhteistulos.

TA-sarjaan voi osallistua esimerkiksi seuraavanlaisilla aseilla/varusteilla:
– Ratapienoiskivääri kiikaritähtäimellä, ampuja ampuu hihnatuelta ja voi siten käyttää myös ampujantakkia (avoluokka)
– Itselataava pienoiskivääri rautatähtäimillä, ampuja ampuu lipastuelta, ampujantakki ei sallittu (vakioluokka)
– Pulttilukkoinen lippaallinen pienoiskivääri kiikaritähtäimellä, ampuja ampuu SAL tukiammuntatuelta, ampujantakki ei sallittu (avoluokka)
– Itselataava pienoiskivääri kiikarilla ja bipodilla, ampujantakki ei sallittu (avoluokka)
– Ratapienoiskivääri diopteritähtäimillä, ampuja ampuu SAL tukiammuntatuelta, ampujantakki ei sallittu (vakioluokka)
Lisätietoja ampumatoimikunnalta.

Kisapäivät ja paikkakunnat 2021:
Ke 19.5.  Res.sarjakisa Jyväskylä I
ke 16.6 Res. sarjakisa Luhanka I
Ke 7.7. Res. sarjakisa Luhanka II
Ke 4.8 Res. sarjakisa, Jyväskylä II
La 4.9 Res.sarjakisa Jyväskylä III

TIKKAKOSKEN VARUSKUNNAN AMPUMARADAT (ympäri vuoden)
Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry:lle on myönnetty käyttöoikeus Tikkakosken varuskunnan kivääri- ja pistooliradalle. Radoilla voi käydä ympäri vuoden seuraavina aikoina:
– Arkipäivisin 16.00-20.00
– Lauantaisin 12.00-18.00
– Sunnuntaisin 12.00-18.00 (pistoolirata 10.00-18.00)

Varuskunnan ampumaratoja voi käyttää mikäli puolustusvoimilla ei ole toimintaa rata-alueella tai ampumaratoja ei ole varattu muiden toimijoiden tapahtumien vuoksi. Radan varaustilanne selviää soittamalla päävartioon numeroon 0299 258 303.

Tutustu ohjeisiin ja johtosääntöön (alla) huolellisesti ennen radoille menoa:
– Radoille ei saa viedä mukana muiden yhdistysten jäseniä tai vieraita, Käyttöoikeus koskee vain JSRes jäseniä.
– Jokaisen radalle menevän pitää ilmoittautua päävartiossa, samoin radalta poistuessaan (Päävartiossa on päivitetty jäsenluettelo).
– Ampuja kuittaa Päävartiosta tarvitsemansa radan puomin avaimen.
– Ilmoittautumisen yhteydessä päävartiosta luovutetaan A-Radan seurantalomake, joka luovutetaan takaisin päävartioon ampujan poistuessa alueelta.
– Lomakkeen täyttämisessä on ensisijaisen tärkeää merkitä ammutut laukausmäärät.
– Radalla olevia armeijan käytettyjä tauluja voi käyttää. Omat paikat mukaan.
– Ampumapaikoilla saa käyttää ainoastaan ohjeiden mukaisia aseita/patruunoita.
– Ammunnan päätteeksi siivoa hylsyt/roskat.
– Ampumaradan käyttöön liittyvä liikkumisoikeus sotilasalueella rajoittuu tarpeelliseen kulkuun radalle ja takaisin.
– Radoilla on vihkot, joihin jokainen on velvollinen kirjaamaan käyntinsä.
– Mahdollisen ratalaite- ym. vahingon sattuessa vahingon aiheuttaja on korvausvelvollinen ja vahingosta on ilmoitettava päävartioon
– Jokaisen radalle menijän on tutustuttava Jyväskylän varuskunnan ampuma- ja harjoitusalueiden johtosääntöön

KORPILAHDEN VIHTAKANKAAN AMPUMARATA
Vihtakankaan ampumarata

Korpilahden Reserviläiset ry:lla on käytössä kannatusjäsenmaksu, jonka suuruus on 35€. Maksu on tarkoitettu mm. niille aktiivisille reserviläisille, jotka hyödyntävät Vihtakankaan ampumarataa harrastustoiminnassaan. Maksun voi maksaa kuka tahansa täysi-ikäinen Suomen kansalainen. Maksun maksamalla osallistut omalta osaltasi radan korjaus- ja ylläpitokustannuksiin ja voit hyvällä omalla tunnolla käyttää rataa harjoitteluun. Maksu oikeuttaa kaikkien ratojen käyttämiseen. Pistoolirata on varattu reserviläisyhdistysten jäsenien käyttöön torstaisin kello 17-20. Hirvirata on varattu kesäisin tiistaina ja torstaina klo 17-20 harjoitusammunnoille (RHY). Muita vakiovuoroja ei pääsääntöisesti ole, mutta seurat voivat varata hirviradan omiin ammuntoihinsa.

Radan aukioloajat:
Maanantai – Perjantai : 08:00 – 20:00
Lauantai: 09:00 – 18:00
Sunnuntai: 12:00 – 18:00 (myös arkipyhät)

Maksutiedot:
Maksun saaja: KORPILAHDEN RESERVILÄISET RY
Tilinumero: FI5251660220073778
Maksu: 35€
Viestikenttään: AMPUMARADAN KANNATUSMAKSU 2021, NIMI, SYNTYMÄAIKA JA SÄHKÖPOSTIOSOITE

AMMUNTAVAKUUTUS
Ammuntaa osallistuvilla pitää olla vakuutus eli Reserviläisliiton toimintaturva tai SAL:n lisenssi. Alle 80-vuotias jäsen voi hankkia suoraan Reserviläisliitosta (35 eur /vuosi) ja erityisesti reserviläistoimintaan tarkoitetun toimintaturvan. Pohjolan kanssa yhteistyössä toteutettu toimintaturva sisältää tapaturma- ja vastuuvakuutusosan.

Toimintaturva 2021

AMPUMA-ASEKOULUTTAJIEN TODISTUKSET
Uuden aselain velvoittamana yhdistys on hakenut ja saanut hyväksynnän kolmelle ampuma-asekouluttajalle. Haettaessa hankintalupaa pienoispistoolille, pistoolille, pienoisrevolverille tai revolverille tarvitaan hakemuksen liitteeksi ampuma-asekouluttajan todistus aktiivisesta ampumaharrastuksesta (vähintään 10 harrastuskertaa viimeisen kahden vuoden ajalta ilmapistoolilla, pienoispistoolilla, pistoolilla, pienoisrevolverilla tai revolverilla). Käytännössä todistuksen saanti edellyttää ampumapäiväkirjan, kisatulosten tms. esittämistä ampuma-asekouluttajalle. Ampumatoimikunta suosittelee, että jokainen ampuja pitäisi ampumapäiväkirjaa ja pyytäisi siihen aina radalla käydessään kuittauksen ratavalvojalta. Ampumapäiväkirjamalli löytyy esim. tämän sivun alaosasta.
Todistus on maksuton yhdistyksemme jäsenille. Yhdistyksen ulkopuolisilta veloitamme 50 euroa. Lisätietoja tarvittaessa sähköpostitse.

Varuskunnan johtosääntö
Varuskunta sallitut ampuma-ajat