Perinnetoiminta

Jyväskylän Seudun Reserviläisten perinnetyötä tehdään, auttaen vielä elossa olevia sotiemme veteraaneja sekä heidän leskiään arjen askareissa yhdessä Jyväskylän veteraanijärjestöjen kanssa. Veteraaneja on tuettu talkoilla jo 70 luvulta alkaen ja jatkamme siihen asti kunnes viimeinenkin autettava sitä tarvitsee.

Kaveria ei jätetä!

Veteraanien auttamista on myös taloudellinen mahdollistaminen Sotiemme Veteraanit -keräyksien auttamisella, jonka tärkein muoto on varusmiesten kanssa tehtävä lipaskeräys, jossa toimimme kuljettajina tai muissa keräyksiin sekä tapahtumiin liittyvissä auttamistehtävissä. Tärkeä tehtävä on myös auttaa veteraanien sotilashautajaisissa sekä muissa kunniatehtävissä, johon kuuluu kunniavartiot, seppeleenlaskut, paraatit sekä juhlatapahtumien lippulinnat.

Olemme siirtymässä vähitellen myös perinneaikaan, jolloin veteraaneja ei ole enää jäljellä ja meidän tehtävä yhdessä yhteiskunnan kanssa on tuoda veteraanien perintöä esiin, muistuttaen sodan tapahtumista ja merkityksestä.

Veteraanikeräykset

Vakituisia tapahtumia, joissa olemme mukana vuonna 2024 on:

• Talvisodan päättymisen muistopäivä 13.3.
  • Kansallinen veteraanipäivä 27.4
  • Kaatuneiden muistopäivä 19.5.
  • Puolustusvoimain lippujuhlan päivä 4.6.
  • Keski-Suomen maanpuolustusjuhla 13.8.
  • Jyväskylässä järjestettävät Maanpuolustusillat
  • Itsenäisyyspäivä 6.12. Jyväskylä ja Muurame
  • Jouluaaton kunniavartiot 24.12. Jyväskylä ja Muurame

Perinnetoiminnassa teemme vuosittain myös sotahistoriallisia perinnematkoja ympäri Suomen.

Perinnetoimintaan pääset mukaan ilmoittautumalla yhdistyksemme perinnevastaavalle Juha Vimparille.