Kenttäkelpoisuus

Omasta fyysisestä kunnosta huolehtiminen on keskeinen osa hyvän reserviläiskunnon ylläpitoa. Arkiliikunta, liikuntaharrastukset, kilpailuihin harjoitteleminen jne. rakentavat myös perustaa reserviläiselle tärkeälle kenttäkelpoisuudelle. Reserviläisliiton jäsenillä on mahdollisuus käyttää Reserviläisurheiluliiton tarjoamaa sähköistä kuntokorttia. Sähköinen kuntokortti auttaa seuraamaan omaa aktiivisuutta ja sitä kautta myös ylläpitämään liikuntamotivaatiota ja monipuolista liikuntaa. Liikuntasuoritukset on hyvä kirjata sähköiseen kuntokorttiin heti tuoreeltaan, esimerkiksi kerran viikossa. Sivun alalaidasta voit myös ladata Reserviläisurheiluliiton liikuntaohjeen reserviläisille. Sen avulla pääset helposti alkuun liikunnassa.

KENTTÄKELPOISUUS

Jokaisen reserviläisen velvollisuus on ylläpitää peruskuntoaan! Peruskunnon on vastattava oman sodan ajan tehtävän fyysisiä vaatimuksia. Jyväskylän Seudun Reserviläisissä yritämme kannustaa jäseniämme liikkumaan ja pitämään hauskaa reserviläisyyttä edistävien liikuntamuotojen kanssa, kuten

Kuntotestit (mielellään vähintään joka toinen vuosi) toukokuussa ja elokuussa, johon kuuluu likaskuntotestit ja cooper (45v ja yli UKK kävelytesti) https://mpk.fi/lisaaliiketta/reservilaisten_kuntotestit/

Marssit, hiihtomarssi helmikuussa, reserviläisten hiihtoviesti helmikuussa, kävelymarssit (RESUL, MPK ja reserviläisjärjestöjen marssitapahtumat), polkupyörämarssi toukokuussa, Nijmegen marssi heinäkuussa, Finlandia Marathon syyskuussa, talvimarssi joulukuussa.

Frisbeegolf, RESUL Frisbeegolf kilpailu Saarijärvellä elokuussa (https://resul.fi/kilpailukalenteri/)

Sotilasmoniottelu, toteutetaan yhdessä JRUn kanssa toukokuussa

Suunnistus, osallistumme Suunta Jyväskylän viikkorasteille ja reservipiirien yhdistelmäkisoihin. (https://suuntajyvaskyla.fi/)

Jotokset, osallistumme valtakunnallisille RESUL jotoksille keskisuomalaisilla joukkueilla (talvi- ja syysjotos), panssarijotos, pioneerijotos, yms.

Lisätietoja tapahtumista ja aikataulusta: https://www.ksrespiirit.fi/yhteystiedot/toimikunnat/kenttakelpoisuustoimikunta/ tai Jyväskylän Seudun Reserviläisten kotisivuilta tai yhteyshenkilöltä (Juha Vimpari)

MarsMars -sovelluksella kartoitetaan kenttäkelpoisuutta. MPKn lisää liikettä kenttäkelpoisuusohjelma on tuottanut MarsMars-mobiilisovelluksen. Sovelluksen kautta reserviläiset voivat kirjata ylös omia testituloksiaan. Sovelluksen käyttö on ilmaista. Sovellukseen pääsee matkapuhelimen Internet-selaimen kautta osoitteessa https://marsmars.fi/

Kenttäkelpoisuuteen kuuluu myös henkinen kunto, jota voi kehittää ja siihen myös on tarjolla koulutusta ja näkökantoja, joita kannattaa ottaa mukaan omaan toimintaan.

Lisätietoja yhdistyksemme toiminnasta saat kenttäkelpoisuusvastaavalta Mikael Hamolta.