Valmius- ja varautumistyö

Reserviläiset osallistuvat myös valmius- ja varautumistoimintaan, jossa parannetaan omaa varautumista ja siten parannetaan yhteiskunnan toimintakykyä poikkeusaikoina. Näistä esimerkkinä ovat esimerkiksi 72h ja muut varautumiskoulutukset.

Valmiustyö

Olemme myös mukana viranomaisten rinnalla auttamassa heitä silloin kun heidän resurssit ei hetkellisesti riitä. Tähän kouluttaudumme, koulutamme ja johdamme omaa toimintaa yhteistyössä viranomaisten kanssa heidän linjaamilla toimintatavoilla. Toiminta on sopimuspohjaista ja jatkuvaa. Tästä hyvä esimerkki on Vapaaehtoinen pelastuspalvelu -toiminta, jossa meillä on omia hälytysryhmiä erilaisiin poikkeustehtäviin.

Kehitämme myös omaa toimintaamme, jotta reserviläisten aselaji- ja siviilikoulutusta voidaan hyödyntää mahdollisimman hyvin. Haluamme olla edelläkäviöitä toiminnan kehittämisessä ja kannustamme toimijoita etenemään ja kouluttautumaan lisää.

Lisätietoja Vapepa-toiminnasta saat Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun sivuilta. Vapepassa toimimme Jyvässeudun maanpuolustajat -hälytysryhmässä sekä toimijoitamme on myös Suomen Lentopelastusseurassa (SLPS) ja Jyväskylän Järvipelastajissa (SMPS), joiden tukikohtia löytyy Jyväskylästä.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu Vapaaehtoinen pelastuspalvelu Keski-Suomi

Varautuminen

Osallistumme myös Keski-Suomen Reservipiirien valmius- ja varautumistoimikuntaan ja sitä kautta kehitämme koko maakunnan valmius- ja varautumistyötä.

Keväällä 2024 ohjelmaan tulee mm. VSS yhteistyö kaupungin, hyvinvointialueen ja pelastuslaitoksen kanssa.

Lisätietoja varautumisesta löydät Pelastustoimen tai Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön sivuilta, 72 tuntia -varautumissuosituksesta tai yhdistyksemme valmius- ja varautumisvastaavalta, Juha Vimparilta.

Pelastustoimi 72 tuntia