Tervetuloa jäseneksi!

TERVETULOA JÄSENEKSI Jyväskylän Seudun Reserviläisiin!

Olet hakenut Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry:n jäsenyyttä ja sinut on hyväksytty yhdistyksemme jäseneksi. Alla pieni tietopaketti yhdistyksen toiminnasta.
Tarvittaessa lisätietoa sähköpostilla jsres.ry@gmail.com
Seuraa myös yhdistyksen nettisivuja Etusivu – Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry (reservilaisliitto.fi) ja
Facebook-sivuja https://www.facebook.com/jsres.ry/ ,
Instagram https://www.instagram.com/jsreservilaiset/ sekä
Youtube kannavalta https://www.youtube.com/@jyvaskylanseudunreservilai6555/videos

YHDISTYKSEN TOIMINTATARJONTA

Yhdistyksen jäsenenä on mahdollista osallistua moniin aktiviteetteihin.
Toiminta jakaantuu pääasiassa neljään alueeseen eli

• Ampumatoiminta,
• Kenttäkelpoisuus,
• Perinnetyö,
• Valmius ja varautuminen.

Yhdistyksen jäsenten kannattaa seurata myös MPK:n (maanpuolustuskoulutusyhdistys) koulutustarjontaa. Reserviläisyhdistyksen jäsenyys ei ole pakollinen mpk:n kursseille. Kuka tahansa täysi-ikäinen voi osallistua. MPK:n kursseihin pääset tutustumaan alla olevan linkin kautta: https://koulutuskalenteri.mpk.fi/Koulutuskalenteri
Tikkakoskella toimivat koulutuspaikat, maapuolustuspiiri (Tikkakoski) ja Ilmapuolustuspiiri (Luonetjärvi)

AMPUMATOIMINTA

Yhdistyksen ehkä suosituin toimintamuoto on ammunta. Yhdistyksessämme on mahdollista harrastaa RESUL:n (Reserviläisurheiluliitto) lajeja (pienoispistooli, pistooli-pika, isopistooli, pienoiskivääri), palvelusammuntaa ja SRA:ta (sovellettu reserviläisammunta).

Yhdistyksen ampumatoimikunta: Jami Siukola, Kari Laitinen, Timo Hämäläinen

Sähköpostitse saat ampumatoimikuntaan yhteyden yhdistyksen sähköpostin jsres.ry@gmail.com kautta.

TIKKAKOSKEN ILMA-ASERATA (TIKKAHALLI marras-huhtikuu)

KUOKKALAN GRANIITIN SISÄRATA (loka-huhtikuu)

22 PIENOISPISTOOLI, RA JA SRA ULKORATA (touko-syyskuu)

Pistoolirata 1 (.22lr pistooli) klo 17.00-21.00 (touko-syyskuu)

Pistoolirata 2 (RA3 ja RA4) klo 17.00-18.30 ja 18.30-20.00 (touku-syyskuu)

Pistoolirata 3 (SRA) klo 17.00-18.30 ja 18.30-20.00 (touko-syyskuu)

KSA:n ULKORADAT TALVIAIKAAN (loka-huhtikuu)

PIENOISKIVÄÄRISARJA (touko-syyskuu)

RIISTANHOITOYHDISTYKSEN LUODIKKORATA, LAUKAAN LEPPÄVESI

Jyväskylän Seudun Reserviläiset voivat käyttää Kesi-Suomen Ampujien ratojen yhteydessä sijaitsevaa RHY:n luodikkorataa maksamalla 20€ suuruisen kausikortin.

AMPUMA-ASEKOULUTTAJIEN TODISTUKSET
Uuden aselain velvoittamana yhdistys on hakenut ja saanut hyväksynnän kolmelle ampuma-asekouluttajalle. Haettaessa hankintalupaa pienoispistoolille, pistoolille, pienoisrevolverille tai revolverille tarvitaan hakemuksen liitteeksi ampuma-asekouluttajan todistus aktiivisesta ampumaharrastuksesta (vähintään 10 harrastuskertaa viimeisen kahden vuoden ajalta ilmapistoolilla, pienoispistoolilla, pistoolilla, pienoisrevolverilla tai revolverilla). Käytännössä todistuksen saanti edellyttää ampumapäiväkirjan, kisatulosten tms. esittämistä ampuma-asekouluttajalle. Ampumatoimikunta suosittelee, että jokainen ampuja pitäisi ampumapäiväkirjaa ja pyytäisi siihen aina radalla käydessään kuittauksen ratavalvojalta. Todistus on maksuton yhdistyksemme jäsenille. Yhdistyksen ulkopuolisilta veloitamme 50 euroa. Lisätietoja tarvittaessa sähköpostitse.

AMMUNTAVAKUUTUS
Ammuntaa osallistuvilla pitää olla vakuutus eli Reserviläisliiton ampumaharrastuksen toimintaturva tai SAL:n lisenssi. Jäsen voi hankkia toimintaturvan suoraan Reserviläisliitosta (30 eur /vuosi). Pohjolan kanssa yhteistyössä toteutettu toimintaturva sisältää tapaturma- ja vastuuvakuutusosan.

Reserviläisliiton toimintaturva antaa osallistumisoikeiden Reserviläisliiton, Suomen Reserviupseeriliiton ja Reserviläisurheiluliiton niihin liittotason kilpailu- ja muihin tapahtumiin, joissa ammunta on keskeisessä roolissa.
Reserviläisliitolla on vakuutus, joka kattaa ammunnan kokeilu/tutustumiskäynnin.

KENTTÄKELPOISUUS

Jokaisen reserviläisen velvollisuus on ylläpitää peruskuntoaan! Peruskunnon on vastattava oman sodan ajan tehtävän fyysisiä vaatimuksia. Jyväskylän Seudun Reserviläisissä yritämme kannustaa jäseniämme liikkumaan ja pitämään hauskaa reserviläisyyttä edistävien liikuntamuotojen kanssa, kuten

Kuntotestit (mielellään vähintään joka toinen vuosi) toukokuussa ja elokuussa, johon kuuluu likaskuntotestit ja cooper (45v ja yli UKK kävelytesti) https://mpk.fi/lisaaliiketta/reservilaisten_kuntotestit/

Marssit, hiihtomarssi helmikuussa, reserviläisten hiihtoviesti helmikuussa, kävelymarssit (RESUL, MPK ja reserviläisjärjestöjen marssitapahtumat), polkupyörämarssi toukokuussa, Nijmegen marssi heinäkuussa, Finlandia Marathon syyskuussa, talvimarssi joulukuussa.

Frisbeegolf, RESUL Frisbeegolf kilpailu Saarijärvellä elokuussa (https://resul.fi/kilpailukalenteri/)

Sotilasmoniottelu, toteutetaan yhdessä JRUn kanssa toukokuussa

Suunnistus, osallistumme Suunta Jyväskylän viikkorasteille ja reservipiirien yhdistelmäkisoihin. (https://suuntajyvaskyla.fi/)

Jotokset, osallistumme valtakunnallisille RESUL jotoksille keskisuomalaisilla joukkueilla (talvi- ja syysjotos), panssarijotos, pioneerijotos, yms.

Lisätietoja tapahtumista ja aikataulusta: https://www.ksrespiirit.fi/yhteystiedot/toimikunnat/kenttakelpoisuustoimikunta/ tai Jyväskylän Seudun Reserviläisten kotisivuilta tai yhteyshenkilöltä (Juha Vimpari)

MarsMars -sovelluksella kartoitetaan kenttäkelpoisuutta. MPKn lisää liikettä kenttäkelpoisuusohjelma on tuottanut MarsMars-mobiilisovelluksen. Sovelluksen kautta reserviläiset voivat kirjata ylös omia testituloksiaan. Sovelluksen käyttö on ilmaista. Sovellukseen pääsee matkapuhelimen Internet-selaimen kautta osoitteessa https://marsmars.fi/

Kenttäkelpoisuuteen kuuluu myös henkinen kunto, jota voi kehittää ja siihen myös on tarjolla koulutusta ja näkökantoja, joita kannattaa ottaa mukaan omaan toimintaan.

PERINNETYÖ

Jyväskylän Seudun Reserviläisten perinnetyötä tehdään, auttaen vielä elossa olevia sotiemme veteraaneja sekä heidän leskiään heidän arjen askareissa yhdessä Jyväskylän veteraanijärjestöjen kanssa. Veteraaneja on tuettu talkoilla jo 70 luvulta alkaen ja jatkuu siihen asti kunnes viimmeinenkin autettava sitä tarvitsee. Veteraanien auttamista on myös taloudellinen mahdollistaminen ”Sotiemme Veteraanit” keräyksien auttamisella, jonka tärkein muoto on varusmiesten kanssa tehtävä lipaskeräys, jossa toimimme kuljettajina tai muissa keräyksiin sekä tapahtumiin liittyvissä auttamistehtävissä. Tärkeä tehtävä on myös auttaa veteraanien sotilashautajaisissa sekä muissa kunniatehtävissä, johon kuuluu kunniavartiot, seppeleenlaskut, paraatit sekä juhlatapahtumien lippulinnat. Olemme siirtymässä vähitellen myös perinneaikaan, jolloin veteraaneja ei ole enää jäljellä ja meidän tehtävä yhdessä yhteiskunnan kanssa on tuoda veteraanien perintöä esiin, muistuttaen sodan tapahtumista ja merkityksestä.

Vakituisia tapahtumia, joissa olemme mukana on (2023),

• Talvisoden päättymisen muistopäivä 13.3.
• Kansallinen veteraanipäivä 27.4
• Kaatuneiden muistopäivä 21.5.
• Puolustusvoimain lippujuhlan päivä 4.6.
• Keski-Suomen maanpuolustusjuhla 29.7.
• Maanpuolustusillat, jos Jyväskylässä (2023 Karstula, Mutia, Toivakka)
• Itsenäisyyspäivä 6.12
• Jouluaatto 24.12. Jyväskylä, Säynätsalo ja Muurame

Perinnetoiminnassa teemme vuosittain myös sotahistoriallisia perinnematkoja ympäri Suomen.

Perinnetyöhön pääset mukaan ilmoittautumalla perinnevastaavalle, Juha Vimparille.

VALMIUS- JA VARAUTUMISTYÖ

Reserviläiset osallistuvat myös valmius- ja varautumistoimintaan, jossa parannetaan omaa varautumista ja siten parannetaan yhteiskunnan toimintakykyä poikkeusaikoina. Näistä esimerkkinä 72h ja muut varautumiskoulutukset
Olemme myös mukana viranomaisten rinnalla auttamassa heitä silloin kun heidän resurssit ei hetkellisesti riitä. Tähän kouluttaudumme, koulutamme ja johdamme omaa toimintaa yhteistyössä viranomaisten kanssa heidän linjaamilla toimintatavoilla. Toiminta on sopimuspohjaista ja jatkuvaa. Tästä hyvä esimerkki on Vapaaehtoinen pelastuspalvelu -toiminta, jossa meillä on omia hälytysryhmiä erilaisiin poikkeustehtäviin. Kehitämme myös omaa toimintaamme, jotta reserviläisten aselaji- ja siviilikoulutusta voidaan hyödyntää mahdollisimman hyvin.
Haluamme olla myös edelläkäviöitä toiminnan kehittämisessä ja kannustamme toimijoita etenemään ja kouluttautumaan lisää.

Lisätietoja Vapepa toiminnasta saat Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun sivuilta https://vapepa.fi/ sekä https://vapepa.fi/maakuntatoimikunnat/vapepa-keski-suomi/
Vapepassa toimimme Jyvässeudun maanpuolustajat -hälytysryhmässä sekä toimijoitamme on myös Suomen Lentopelastusseurassa (SLPS) https://lentopelastus.fi/web/ ja Jyväskylän Järvipelastajissa (SMPS) https://meripelastus.fi/jyvaskyla/, joiden tukikohtia löytyy Jyväskylästä.

Varautumisesta löydät lisätietoja seuraavilta sivuilta,

Osallistumme myös Keski-Suomen Reservipiirien valmius- ja varautumistoimikuntaan ja sitä kautta kehitämme koko maakunnan valmius- ja varautumistyötä.

Lisätietoja varautumisesta voi kysyä valmius- ja varautumisvastaavalta, Juha Vimparilta

YHTEISTYÖ

Reserviläistoiminta ylettyy myös oman yhdistyksen ulkopuolelle ja toimimme aktiivisesti yhteistyössä myös seuraavien toimijoiden kanssa,

Keski-Suomen Reserviläispiiri
https://keski-suomen-reservilaispiiri.reservilaisliitto.fi/, https://www.ksrespiirit.fi/
Youtube -kanava, https://www.youtube.com/@keski-suomenmaanpuolustaja7541/videos

Keski-Suomen aluetoimisto ja Keski-Suomen maakuntajoukot
https://puolustusvoimat.fi/keski-suomen-aluetoimisto, https://intti.fi/keski-suomi

Ilmasotakoulu

MPK, Hämeen maapuolustuspiiri, Tikkakosken koulutuspaikka
https://mpk.fi/hame/, https://www.facebook.com/MPKTikkakoski/

MPK, Ilmapuolustuspiiri, Luonetjärven koulutuspaikka
https://mpk.fi/ilmapuolustuspiiri/, https://www.facebook.com/Ilmapuolustuspiiri/

Reserviläisliitto

Reserviläisurheiluliitto

Jyväskylän Reserviupseerit

Jyväskylän Maanpuolustusnaiset

Keski-Suomen Ampujat

Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry.n jäsenedut

RESERVILÄINEN-LEHTI
Jäsenyys tarjoaa laajojen toimintamahdollisuuksien lisäksi myös muita jäsenetuja. Näistä tärkein on kahdeksan kertaa vuodessa ilmestyvä Reserviläinen-lehti.

KESKI-SUOMEN MAANPUOLUSTAJA
Keski-Suomen piirilehti on nimeltään Keski-Suomen Maanpuolustaja, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Reserviläisen ja piirilehden jäsentilaushinnat sisältyvät vuosittaiseen jäsenmaksuun. Mikäli samassa kotitaloudessa asuu useampi kuin yksi Reserviläisliiton tai Suomen Reserviupseeriliiton jäsen, sisältyvät lehtitilaukset niin pyydettäessä vain yhden jäsenen jäsenmaksuun. Tällöin kotitalouteen postitetaan vain yhdet lehdet.

SM-kisojen matkakuluja korvataan max 50€/vuosi.
Keski-Suomen Reserviläispiiri maksaa osallistumismaksuja SM-kisoihin
JSRes tukee jäsenten osallistumista Keski-Suomen Reserviläispiirin kisoihin ja kustantaa jäsenten osallistumismaksut pistoolikisoihin, ilma-asekisoihin, pienoiskivääricupin Jyväskylän osakilpailuihin, RA-kisoihin sekä ampumahiihto ja –juoksukisoihin. Myös muihin edustuskisoihin ja matkoihin voi saada korvauksia, mutta nämä pitää anoa erikseen yhdistyksen johtokunnalta.

Jami Siukola, puheenjohtaja
Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry.