5.7.2020

Perinnematka Mikkelin museoihin 4.7.2020

Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry. järjesti perinnematkan Mikkelin Jalkaväkimuseolle, päämajamuseolle sekä Viestikeskus Lokkiin 4.7.2020.

Ennen varsinaisia kohteita, joimme aamukahvit vilkkaalla Mikkelin torilla ihmisvilinää seuraten.

Jalkaväkimuseolla meitä oli vastassa opastuskierroksesta vastaava Markku Riittinen, jonka johdolla tutuistuimme varsinaiseen näyttelyyn, joka oli rakennetty aikajanalle itsenäistymisen ajoilta aina Lapin sotaan asti.

Kyltti museo

Ensimmäisenä tutuistuimme Mannerheimin ritareihin, joista oli koottu valokuvat sekä oppaan kertomuksia muuamien historiasta.

Ritarit

Varsinainen näyttely alkoi Itsenäistymisen aikaisista tapahtumista, punaisten ja valkoisten välisista taisteluista ja sodan kulusta aina osapuoleten väliseen rauhaan.

Vapaussota

Toisessa osiossa pääsimmekin Talvisodan vaiheisiin, joka jatkui Jatkosodasta aina Lapin sodan viimmeisiin taisteluihin asti.

Soppatykki

Jalkaväenmusen toisessa rakennuksen erikoisnäyttelyssä oli esillä sotilassoittokuntien ja rauhanturvaajien historiaa, Sotilaskotitoiminnan näyttelyjä, Suomalaiset vapaaehtoiset Saksan riveissa -näyttely, Sotilaspoika -näyttely, Huoltojoukot sekä varuskunnan historiaa Ruotsin ja Venäjän vallan ajalta.

Sotilaskoti