Ampumaradat

Keski-Suomen Ampujien ampumaradat

Keski-Suomen Ampujien ampumaradalla Laukaan Leppävedellä (Ampumaradantie 14, 41310 Leppävesi) pistooliradat 1, 2 ja 3 ovat vuosivuokraajayhdistysten jäsenten (JSRes, JRU, JARU) käytössä maanantaisin läpi vuoden ratojen aukioloaikoina. Ohjattuja vuoroja järjestetään ainoastaan kesäkaudella toukokuusta syyskuuhun.

Ratojen aukioloajat ja muut tiedot

Jyväskylän Seudun Riistanhoitoyhdistyksen luodikkorata

Luodikkoradan käyttö on maksullista. Kausikortti, joka oikeuttaa käyttämään luodikkorataa kalenterivuosi kerrallaan maksaa 20 euroa ja maksu suoritetaan Jyväskylän seudun rhy:n tilille. Kuitti maksusta on pidettävä radalla mukana. Maksutiedot löydät alla olevasta linkistä.

Jos olet KSA:n jäsen, ei kausikorttia tarvita! KSA:lla on sopimus radan käytöstä RHY:n kanssa. Tarvittaessa näytä KSA:n jäsenkorttia.

Radan aukioloajat, järjestyssäännöt ja maksutiedot

Tikkakosken varuskunnan ampumaradat

Jyväskylän Seudun Reserviläiset ry:lle on myönnetty käyttöoikeus Tikkakosken varuskunnan kivääri- ja pistooliradalle. Radalla ei järjestetä valvottuja vuoroja.

Radat ovat jäsenten käytettävissä ympäri vuoden sallittuina aikoina:

• Ma-pe klo 12.00-20.00
  • La klo 12.00-18.00
  • Su klo 10.00-18.00 (Kiväärirata klo 14.00-18.00)

Sijainnit:

Varuskunnan ampumaratoja voi käyttää mikäli puolustusvoimilla ei ole toimintaa rata-alueella tai ampumaratoja ei ole varattu muiden toimijoiden tapahtumien vuoksi. Radan varaustilanne selviää soittamalla päävartioon numeroon 0299 258 303.

Tutustu ohjeisiin ja johtosääntöön (ohessa) huolellisesti ennen radoille menoa:

• Radoille ei saa viedä mukana muiden yhdistysten jäseniä tai vieraita, Käyttöoikeus koskee vain JSRes jäseniä
  • Jokaisen radalle menevän pitää ilmoittautua päävartiossa, samoin radalta poistuessaan (Päävartiossa on päivitetty jäsenluettelo).
  • Ampuja kuittaa Päävartiosta tarvitsemansa radan puomin avaimen
  • Ilmoittautumisen yhteydessä päävartiosta luovutetaan A-Radan seurantalomake, joka luovutetaan takaisin päävartioon ampujan poistuessa alueelta
  • Lomakkeen täyttämisessä on ensisijaisen tärkeää merkitä ammutut laukausmäärät
  • Radalla olevia armeijan käytettyjä tauluja voi käyttää. Omat paikat mukaan
  • Ampumapaikoilla saa käyttää ainoastaan ohjeiden mukaisia aseita/patruunoita
  • Ammunnan päätteeksi siivoa hylsyt/roskat
  • Ampumaradan käyttöön liittyvä liikkumisoikeus sotilasalueella rajoittuu tarpeelliseen kulkuun radalle ja takaisin
  • Radoilla on vihkot, joihin jokainen on velvollinen kirjaamaan käyntinsä
  • Mahdollisen ratalaite- ym. vahingon sattuessa vahingon aiheuttaja on korvausvelvollinen ja vahingosta on ilmoitettava päävartioon
  • Jokaisen radalle menijän on tutustuttava Jyväskylän varuskunnan ampuma- ja harjoitusalueiden johtosääntöön (ohessa)
  • Ulkomaalaisilla ei ole kulkuoikeutta radalle/alueelle
  • Maaleina olevat taulut on asetettava niille varatuille paikoille tai radalla kiinteästi oleviin maalilaitteisiin. Missään tilanteessa maalilaite ei saa olla yli 20 metriä kauempana radan taustavallista!
  • Maaleina saadaan ratakohtaiset rajoitukset huomioiden käyttää:
    • Pahvista, muovikalvosta ja puusta koottuja maalitauluja sekä kuvioita
    • Puolustusvoimien ase- ja kilpailumääräysten mukaisia metallisia partio- ja ampumahiihtotauluja
    • Metallipleittien/poppereiden käyttö 150m radalla on KIELLETTY
  • 150-300m kiväärirata: metallisten partio- ja ampumahiihtotaulujen käyttö on sallittu ammuttaessa osavaippa-/lyijyluodeilla (sisältää myös RK als lkp)
  • Ampuminen sallittu pistoolilla sekä revolverilla. Täysvaippaluotien käyttö on sallittu 9 mm kaliiperiin saakka. Yli 9 mm kaliiperisilla aseilla saa ampua ainoastaan osavaippa-/lyijyluodeilla
  • Pistooliradalla ei saa ampua kiväärikaliperisilla aseilla
  • Liikemaalirata: metallisien maalilevyjen käyttö on sallittu ammuttaessa osavaippa-/lyijyluodeilla (sisältää myös RK als lkp)

Johtosaanto-muutokset-1.3.2023-alkaen.ppt
Johtosaanto-HT224_V1.pdf
Ilmasotakoulun-ampuradan-kamerajarjestelman-periaatekuva.doc
Ilmasotakoulun-ampuradan-kamerajarjestelman-ohje_uusin.doc
LIITE-1-Varomaaraykset-ja-ohjeet.pdf
LIITE-2-Ampumaradat.pdf
LIITE-3-Sallitut-ampuma-ajat.pdf
LIITE-4-Ammutut-laukaukset-ilmoitus.pdf
LIITE-5-Harjoitusalueet.pdf
LIITE-5.1-Harjoitusalueiden-rajoituksia.pdf
LIITE-5.2-Palo-pelastus-ja-suojeluharjoittelurata.pdf
LIITE-5.3-TRA-koulutusalue.pdf
LIITE-5.4-Rajahteiden-raivaamisalue.pdf
LIITE-6-Rajaytys-ja-tulenkuvaussuunnitelma.pdf
LIITE-7-Turvallisuustiedote.pdf
LIITE-8-Pelastustoiminnan-seka-laakinnallisen-varotoiminnan-jarjestelyt.pdf
LIITE-8.1-Pelastustoiminnan-seka-laakinnallisen-varotoiminnan-tiedote.pdf
LIITE-9-Huolto-ja-kunnossapito.pdf
LIITE-10-Vieraiden-tuonti-ampumaradoille.pdf

Korpilahden Vihtakankaan ampumarata

Korpilahden Reserviläiset ry:lla on käytössä kannatusjäsenmaksu, jonka suuruus on 40€. Maksu on tarkoitettu mm. niille aktiivisille reserviläisille, jotka hyödyntävät Vihtakankaan ampumarataa (Petäjävedentie 419, 41800 Jyväskylä) harrastustoiminnassaan. Maksun voi maksaa kuka tahansa täysi-ikäinen Suomen kansalainen. Maksun maksamalla osallistut omalta osaltasi radan korjaus- ja ylläpitokustannuksiin ja voit hyvällä omalla tunnolla käyttää rataa harjoitteluun. Maksu oikeuttaa kaikkien ratojen käyttämiseen. Pistoolirata on varattu reserviläisyhdistysten jäsenien käyttöön torstaisin kello 17-20. Hirvirata on varattu kesäisin tiistaina ja torstaina klo 17-20 harjoitusammunnoille (RHY). Muita vakiovuoroja ei pääsääntöisesti ole, mutta seurat voivat varata hirviradan omiin ammuntoihinsa.

Ratojen aukioloajat ja muut tiedot